Pieseň ES 78
Chvála Tebe, Otče, za dar lásky, večná oslava, že Ty si nám, znajúc hriešnosť ľudskú, spásu daroval; zoslal si z trónu svojho Syna premilého do života ctnej panny Márie.
Čítanie Božieho slova z L 2, 21 – 32
„Keď prišiel ôsmy deň a dieťatko bolo treba obrezať, dali Mu meno Ježiš, ako Ho anjel pomenoval skôr, než sa počalo v živote. A keď sa minuli dni ich očisťovania, podľa zákona Mojžišovho priniesli Ho do Jeruzalema, aby Ho predstavili Pánovi, ako je napísané v zákone Pánovom: Každý mužský plod, ktorý otvára život, nech je zasvätený Pánovi, a aby priniesli obeť podľa slov zákona Pánovho: dve hrdličky alebo dve holúbätá. Vtedy žil v Jeruzaleme človek menom Simeon, muž spravodlivý a bohabojný, ktorý očakával útechu Izraela, a Duch Svätý bol v ňom; tomuto oznámil Duch Svätý, že neuvidí smrť skôr, ako by videl Pomazaného Pánovho. Vedený Duchom prišiel teda do chrámu; a keď rodičia priniesli dieťatko Ježiša, aby vykonali (všetko) podľa obyčaje, predpísanej zákonom, vzal Ho aj on na ramená, chválil Boha a povedal: Teraz prepúšťaš, Pane, svojho služobníka podľa svojho slova v pokoji, lebo moje oči videli Tvoje spasenie, ktoré si pripravil pred tvárou všetkých ľudí: ako svetlo, ktoré sa zjaví pohanom a oslávi Tvoj ľud izraelský.“
Milí bratia a sestry!
Hoci slová „Teraz prepúšťaš svojho služobníka v pokoji“ znejú pomerne často, s postavou Simeona sa stretáme len málokedy. Možno preto, že Simeon je úzko spätý s udalosťou predstavenia Pána Ježiša Krista, ktorú si pripomíname 2. februára, teda práve dnes.
Obriezka a predstavenie
Židovský zákon ukladal všetkým rodičom, ktorým sa narodil chlapec, dve povinnosti. Prvou bolo chlapca obrezať. To sa vykonávalo na ôsmy deň doma. Druhou bolo chlapca zasvätiť Bohu. To sa vykonávalo v chráme, samozrejme v Jeruzaleme, kam museli rodičia svojho syna priniesť. Okrem toho zákon prikazoval matke priniesť ako obeť jednoročné jahňa a hrdličku alebo mladého holúbka. Ak bola chudobná a nemohla si dovoliť priniesť jahňa, mohla priniesť aj dve hrdličky alebo dvoch holúbkov. Musela však pamätať na to, že po pôrode určitý čas nesmie vyjsť z domu a v očiach Boha i ľudí sa pokladá za nečistú, kým neuplynie lehota, stanovená v Božom zákone. Ten hovoril, že ak žena porodí chlapca, je nečistá týždeň a ak porodí dievča, je nečistá dva týždne. Potom trvá ešte tridsaťtri dní jej očisťovanie a až potom môže vyjsť z domu. Ako čítame v dnešnom texte, Mária s Jozefom všetko dodržali, preto prišli dnes do chrámu a preto si túto udalosť pripomíname práve 2. februára. To je oných tridsaťtri dní od Ježišovho obrezania.
Simeon
Mária a Jozef teda prišli do Jeruzalema, aby vykonali všetko, čo bolo treba. Pravdepodobne tu bol veľký ruch, ako vždy, pretože jeruzalemský chrám bol veľmi frekventované miesto. A čítame, že práve v tom istom čase prišiel do chrámu muž, ktorý mal od Boha zvláštne zasľúbenie. Duch Boží mu oznámil, že neumrie, kým neuvidí Pomazaného Božieho. Nevieme, kedy ani ako mu to Boh riekol, nevieme koľko mal rokov, nevieme ani to, kým vlastne v živote bol. Vieme o ňom však tri dôležité veci:
Očakávanie
Tou prvou je, že očakával útechu Izraela. Hoci ľudstvo neraz prežíva rôzne krízy, predsa ľudia nie vždy reálne očakávajú niečo konkrétne. To platí aj o kresťanoch a kresťanskej cirkvi. Často nariekame, že nás je stále menej, že sa ľudia nezaujímajú o Boha a Božie slovo, no keď sa modlíme, modlíme sa priveľmi všeobecne a ak aj vôbec očakávame nejakú zmenu k lepšiemu, tak často v našej mysli nemá bližšiu podobu. Očakávania sú však dôležité a aj podľa Pána Ježiša by sme mali ku každej svojej modlitbe pristupovať s očakávaním. Rovnako ako deti, ktoré predkladajú rodičom svoje žiadosti a očakávajú, že im rodičia vyhovejú. Simeon mal podľa všetkého veľmi intenzívne očakávanie, pretože o ňom čítame, že bol spravodlivý a bohabojný. Keďže bol z Jeruzalema, bol zrejme častým návštevníkom chrámu a práve jeho bohabojnosť a očakávania prispeli k tomu, že si všímal veci okolo seba.
Uvidieť spasenie
Mária s Jozefom určite neboli jedinými rodičmi, ktorých Simeon v chráme stretol. Veď zákon platil pre všetkých a tak do Jeruzalema denne prichádzali rodičia s rovnakými požiadavkami ako dnes Mária s Jozefom. Simeon vo svojom živote videl akiste mnoho detí, no pri žiadnom nevyslovil slová „Moje oči videli tvoje spasenie.“ Iba Ježiš bol tým dieťaťom, ktoré v Simeonovom srdci vyvolalo radosť a nadšenie, takže chválil Boha. On v tomto dieťati rozpoznal toho, ktorý sa stane Svetlom. A to je druhá vec, ktorá je o ňom pre nás dôležitá. Jeho slová sú dokonca až prorocké v tom, že predpovedá zjavenie tohto svetla pohanom. Musíme pamätať na to, že táto udalosť sa odohrala skôr než prišli mudrci od východu, ktorí hovorili o hviezde na nebi. V čase, keď Simeon držal na rukách dieťa Ježiša ešte nikto nevedel, že toto dieťa nespasí len Izrael ale celý svet. Bol to však Boží Duch, ktorý to Simeonovi zjavil a prispeli k tomu aj jeho bohabojnosť a očakávanie, pretože vďaka nim bolo jeho srdce otvorené a pripravené prijať to, čo mu Duch hovoril. Tieto dve veci spolu veľmi úzko súvisia, pretože ak niekto hovorí, iný musí počúvať. My si dnes často myslíme, že Pán Boh k nám nehovorí. Avšak počúvame? Majú dnes ľudia srdcia a mysle otvorené Božiemu hlasu? Nie sme priveľmi zamestnaní sami sebou a nezapĺňame si srdcia slovami, hoci aj biblickými, ktoré sa páčia nám?
Naplnenie
Ľudia si kladú vo svojom živote rôzne ciele a hovoria, že po ich dosiahnutí sa ich život naplní. Tretie dôležité poznanie o Simeonovi je, že pre neho bolo naplnením života vidieť Mesiáša. Tým sa dožil toho najkrajšieho a najdôležitejšieho a vyznal, že na svete nieto už ničoho, čo by malo väčší zmysel. Preto hovorí: „Teraz prepúšťaš svojho služobníka.“ Simeon bol plný očakávania, správne rozpoznal naplnenie svojho očakávania a vyznal, že tým dostal od Boha všetko čo chcel.
Kiež nám je Simeonovo očakávanie, ale aj jeho bohabojnosť a otvorenosť Božiemu Duchu príkladom v tom, ako hovoriť k Bohu a ako Ho počúvať. Simeonov rozhovor s Bohom vôbec nie je ojedinelý a tak ako On počul Boží hlas a odpovedal naň, môžeme to aj my. Veď Pán Boh k nám stále chce hovoriť, akurát Ho často nemá kto počúvať. Amen.
Modlitba
Pane a Bože náš, Ty k nám hovoríš aj dnes cez svoje slovo, Ty sa nám prihováraš v rôznych situáciách nášho života, Ty nám aj v našich konkrétnych úlohách či starostiach ponúkaš radu či povzbudenie. Žiaľ, my Ťa často nepočúvame, pretože sme zamestnaní sami sebou. Prosíme, za príkladom Simeona, naplň aj nás svojim Svätým Duchom, aby sme počuli Tvoj svätý hlas, dôverovali Ti, očakávali naplnenie Tvojich slov a potom v Tvojich skutkoch videli Tvoju mocnú ruku a oslavovali Ťa slovom, piesňou i životom. Amen.
Pieseň ES 79
Prepusť, prepusť ma, môj Pane, služobníka verného: Vykúpenie v Kristu dané zachráni ma hriešneho. Už som videl spasenie, národom zasľúbené: pripravené všetkým, verným, Tebou, Pane, vyvoleným.