Domáca pobožnosť na 25. nedeľu po Svätej Trojici (17. november 2024)

Pieseň ES 686

Keď Pán Ježiš k súdu príde, všetkých ľudí súdiť bude, jedni budú požehnaní a tí druhí odsúdení.

Čítanie Božieho slova zo Ž 50, 1–6.14-15

„Mocný Boh, Hospodin, hovorí a oslovuje zem od slnka východu až k jeho západu. Zo Siona, z dokonalej krásy, skvie sa Boh, prichádza Boh náš, nemlčí; oheň pustoší pred Ním a vôkol Neho to veľmi buráca. On zhora volá na nebo a na zem, aby súdil svoj ľud: Zhromaždite ku mne mojich zbožných, čo uzavreli so mnou zmluvu pri obeti! Nebesá hlásať budú Jeho spravodlivosť, lebo Boh sám je sudcom.

Obetuj Bohu vďaku a splácaj Najvyššiemu svoje sľuby! Vzývaj ma v deň súženia, vytrhnem ťa, a ty ma budeš oslavovať!“

Milí bratia a sestry!

Posledný súd je méta, ktorú by mal mať pred sebou nie len každý kresťan ale každý človek. Je to totiž vyvrcholenie a zavŕšenie existencie ľudského života i života národov či sveta ako takého.

Očakávanie ľudstva

Je zaujímavé, že o poslednom súde nehovorí iba Biblia. Nie sú to teda len kresťania, ktorí očakávajú posledný súd. Naprieč dejinami a kultúrami sa v rôznych civilizáciách a náboženstvách stretáme s očakávaním nejakého zúčtovania, ktoré nastane v okamihu stretnutia s bohom, ktorého daná civilizácia vyznávala. Hoci teda náboženstvo alebo predstava o bohu boli rôzne, vedomie, že raz sa každý bude zodpovedať za svoje skutky tu bolo vždy.

Dokončenie

Kým však my dnes vnímame reči o konci sveta negatívne, Pán Ježiš a Biblia vôbec o ňom takto nehovoria. Pre Písmo je koniec sveta jeho dokončením. Hospodin stvoril Zem a zveril ju do rúk človeku, ktorý ju má ďalej zveľaďovať a rozvíjať až do finále, kedy si ju Boh opäť vezme späť, aby s ňou naložil podľa svojej vôle. Je to podobné, ako keď nám šéf v práci zverí nejakú úlohu a my sa snažíme urobiť ju čo najlepšie a výsledok potom v tej najlepšej podobe odovzdať. Ak sa to podarí, je každý spokojný.

Súd

Rovnako reči o súde vnímame negatívne. Veď kto by chcel ísť na súd a kto sa súdiť? Ani v tomto však Písmo nehovorí takto. Pre prorokov či apoštolov je príchod konca a posledného súdu radostnou udalosťou, kedy sa nielen stretnú so svojím Bohom ale kedy bude nastolené právo, spravodlivosť a nastane nový vek, v ktorom zlo nebude mať miesto.

Krása a burácanie

Autor dnešného žalmu opisuje Hospodina, ktorý prichádza. Tak ako v mnohých iných prípadoch, aj teraz je Jeho príchod sprevádzaný ohňom a burácaním. Jeho hlas je ako hrom, Jeho tvár zahaľujú oblaky, oheň pustoší všetko pred Ním. Tak prichádza mocný Boh, ktorého sila je väčšia ako sila ohňa či blesku, ktoré pre človeka predstavujú smrteľné nebezpečenstvo. Aj priblížiť sa k svätému Bohu je nebezpečné a kto uzrie Jeho tvár, zomrie. A predsa tento _Boh prichádza z dokonalej krásy na Sione. Táto zvláštna kombinácia krásneho a smrteľného nám chce povedať, že Boh je silný a mocný, ale nie je zlý. Jeho moc je veľká, no neprichádza s úmyslom vraždiť. Práve naopak. Prichádza zo sveta dokonalej krásy, Boh, ktorý je láska, ktorý svoju lásku dokázal vo svojom Synovi Ježišovi Kristovi.

Hospodin súdi

Hospodin zhora volá na nebo i na zem, aby súdil svoj ľud. Všetci Jeho zbožní majú byť zhromaždení pri Ňom, aby boli účastní tohto súdu. Hľa, nemajú byť privedení v okovách, nie sú lapení anjelmi a uvrhnutí do väzenia ale sú zhromaždení pri tom, od ktorého celé roky očakávali spravodlivosť. Teraz nastal ich čas, pretože mocný Boh prišiel. Je to ako keď do detskej bitky, kde silnejší bijú slabšieho, vstúpi otec. Kto sa bude radovať a kto báť?

Zbožní

Tak ako bitý chlapec sa zaiste poteší príchodu otca, ktorý ho zachráni, potešia sa aj Hospodinovi verní, že prišiel nastoliť právo. „Vzývaj ma v deň súženia, vytrhnem ťa, a ty ma budeš oslavovať!“ čítame v 15. verši a ten deň nastáva práve v deň súdu. Vtedy sa Hospodinovi zbožní nebudú chvieť pred Ním, ale Ho budú oslavovať, lebo sa stanú svedkami toho, že sa Boh postaví na ich stranu a vytrhne ich z ich súženia.

Bezbožní

Naopak, bezbožní sa budú chvieť strachom. Bude zmarená ich sebaistota, s akou sa vysmievali Bohu či Jeho verným, s akou páchali neprávosti, robili si čo chceli a ignorovali právo a poriadok mysliac si, že im všetko prejde. Mnohí tí, ktorí si mysleli, že deň súdu nikdy nenastane alebo sa ich netýka, sa nemilo prekvapia. Zistia, že prišiel niekto mocnejší, niekto, kto nimi môže zatriasť, kto ich môže odfúknuť ako ničotnú plevu (Ž 1,4). To je okamih, kedy bude zničený jeden z protivníkov Hospodinových – ľudské ego.

Žalm 50 končí veršom 23, kde čítame: „Kto vďaku obetuje, ten ma ctí; tomu, kto správnou cestou kráča, ukážem Božiu pomoc.“ To je výzva a povzbudenie pre verných Hospodinovi. Buďme nimi aj my, zachovávajme Božie slovo, vkladajme svoje zármutky i krivdy, ktoré prežívame, do Božích rúk, vzývajme Ho v deň súženia a pamätajme na to, že nám nie je dané ani sa vyvyšovať, ani súdiť, ani trestať ani sa rúhať. S dôverou očakávajme na Hospodina a zistíme, že príchod konca vekov a posledného súdu sa aj pre nás stane udalosťou, na ktorú sa tešíme. Pravdivosť týchto slov nám potvrdzuje aj Nežná revolúcia, ktorej 35. výročie si práve dnes pripomíname. Aj ona sa stala posledným súdom pre mnohých, ktorí páchali nebotyčné neprávosti, aj ona priniesla slobodu utláčaným, aj ona sa stala dňom radosti pre tých, ktorí trpeli, no dňom hrôzy pre tých, ktorí si zakladali na sebe a svojej moci. Veríme, že ani ona sa nestala sama od seba ale že je dielom Božieho konania v dejinách, tentoraz nie v tých ďalekých či dávnych ale našich. Amen.

Modlitba

Drahý náš nebeský Bože, k Tebe voláme vo chvíľach súženia, na Teba hľadíme keď sa nám deje krivda, od Teba očakávame, že nastolíš právo, pretože Ty si mocný, spravodlivý ale aj milosrdný Boh. Očakávame Tvoj príchod a tešíme sa na deň, kedy ako hrom zaznie Tvoj hlas a zničené bude zlo a všetko čo mu slúži. Očakávame príchod Tvojho kráľovstva a tešíme sa, že pre zásluhy Tvojho Syna aj my máme v ňom miesto, ktoré raz z Tvojej ruky prijmeme a s Tebou večne v pokoji a radosti prebývať budeme. Amen.

Pieseň ES 689

Mysli na súd, lebo je istý, súd Boží, čo raz nastane, keď Pán príde, jak Písmo istí, a keď nebo slávou vzplanie; by si došiel zmilovania, daj sa na cestu pokánia.