Pieseň ES 354
Oslavuj, cirkev, Pána, spievajme, kresťania, nech z nášho srdca znova znie pieseň velebná, za krásu Jeho diela spievaj Mu celá zem, oslavuj Stvoriteľa, veleb Ho každý deň.
Čítanie Božieho slova zo Ž 146
„Haleluja! Chváľ, duša moja, Hospodina! Chváliť budem Hospodina, dokiaľ žijem, a spievať budem svojmu Bohu, dokiaľ tu budem. Nespoliehajte sa na kniežatá, na človeka, u ktorého niet pomoci. Keď jeho duch vyjde, on vráti sa do zeme; jeho úmysly zaniknú v ten istý deň. Blahoslavený, komu je Boh Jákobov na pomoci, ktorého nádej je v Hospodinovi, jeho Bohu, ktorý učinil nebesá i zem, more i všetko, čo je v ňom; ktorý zachováva vernosť naveky; On dopomáha utláčaným k právu a hladným dáva chlieb. Hospodin vyslobodzuje uväznených, Hospodin otvára oči slepým, Hospodin dvíha skleslých, Hospodin miluje spravodlivých, Hospodin chráni cudzincov, zachováva sirotu a vdovu, ale cestu bezbožníkov prevracia. Hospodin bude večne kraľovať, tvoj Boh, ó Sion, z rodu na rod. Haleluja!“
Milí bratia a sestry!
Posledných päť žalmov zo starozmluvnej knihy Žalmy nazývame žalmami „Haleluja“ pretože všetky začínajú týmto hebrejským slovom, znamenajúcim v preklade „Chváľte Pána!“
Doba vzniku
Autor, čas ani miesto vzniku všetkých piatich žalmov nie sú známe. Predpokladá sa však, že tieto žalmy boli napísané pre nový chrám v čase, keď sa Izraelci vrátili z babylonského zajatia a pod vedením Ezdráša a Nehemiáša obnovili zborený chrám. Mnohí bádatelia dokonca tvrdia, že priamo Ezdráš alebo Nehemiáš by mohli byť autormi týchto textov. Všetky žalmy sú oslavné, čo odráža náladu ľudu v zmienenom čase, kedy pominulo zajatie. Ľud sa presvedčil o krutosti i nespoľahlivosti pozemských vodcov, získal naopak skúsenosť s verným a mocným Bohom a radosť z vyslobodenia znie ako refrén na pozadí všetkých piatich žalmov.
Budem hrať a spievať
Na začiatku žalmu čítame odhodlanie autora, hrať a spievať Hospodinovi počas celého života. Už to samo o sebe je veľké vyznanie radosti a vďačnosti. Hrať a spievať chceme predsa tomu, koho máme radi. Spevom a hrou mu chceme robiť radosť a čím viac si daného človeka vážime, tým viac sa snažíme, aby naša pieseň bola krajšia a dotyčného o to viac potešila. Žalmistovo nadšenie pre hru a spev do konca života svedčia o tom, že jeho láska, radosť a vďačnosť sú mimoriadne silné. O tom, prečo to tak je, sa dozvedáme z ďalších veršov.
Nespoľahlivosť človeka
Po vyznaní zámeru hrať a spievať Bohu do konca života, prichádza varovanie, aby sme neverili kniežatám a vládcom tohto sveta. V týchto slovách sa pravdepodobne odráža reálna a čerstvá skúsenosť Izraela, ktorý zhruba 70 rokov predtým utrpel hroznú porážku. Možno k tejto porážke dopomohli aj zlyhania či zrada zdanlivých spojencov a možno práve preto sa do inak radostného a oslavného žalmu primiešala trpká príchuť sklamania, ktorú zrejme národ pocítil, keď sa spoliehal na nejakých politických partnerov. V každom prípade momentálna skúsenosť hovorí, že na žiadneho človeka sa úplne spoľahnúť nedá, pretože jeho slovo je nestále a jeho život krehký. Dnes je tu, zajtra už nie. Dnes sľúbi, zajtra už zabudne. Blahoslavený je preto ten, kto sa spolieha na Hospodina a komu Hospodin pomáha.
Môj otec
Počuli ste už niekedy, ako sa malí chlapci hádajú o tom, koho otec je lepší? V zápale hádky dokážu v prospech svojho otca vytiahnuť aj tú najnepatrnejšiu drobnosť: „Môj otec minule pomohol starenke v obchode … môj zasa ulovil rybu ale hodil ju späť … a môj zachránil v zime sýkorku …“ Hádka detí o tom, ktorý otec je najlepší nespočíva v tom, že by deti menovali otcove skutky voči nim samotným ale v tom, že vymenúvajú všetky jeho klady. Presne tak znie aj oslava Hospodina, ktorú nám prednáša žalmista v ďalších veršoch.
Aký je Hospodin
Hospodin stvoril nebo i zem, zachováva vernosť, pomáha utláčaným, sýti hladných, oslobodzuje uväznených, uzdravuje slepých, povzbudzuje skleslých, chráni cudzincov, priznáva sa k spravodlivým no rúca cesty bezbožných. To je celý katalóg predností, pre ktoré si Hospodin v očiach žalmistu zasluhuje nielen to, aby ho oslavoval dnes, ale aby mu hral a spieval po celý život.
V kom je nádej
Pre poslucháčov je tak tento žalm výzvou, aby hľadali nádej len u Hospodina. K Nemu sa majú obrátiť hladní, chorí, väznení i cudzinci. On je ten, na koho je spoľahnutie a blahoslavený je človek, ktorý v Ňom skladá svoju nádej. Tieto slová tak prichádzajú ako kontrast k úvodnému varovaniu, že u človeka nemožno hľadať pomoc. Nie človek, nie knieža, nie politik – dnes by sme možno mohli povedať – nie celebrita a nie sudca ti pomôžu v tvojom trápení ale jedine Hospodin, ktorého moc preniká do medicíny, justície, ekológie či hospodárstva. On má moc nad všetkým, pretože On stvoril nebo i zem.
Večné kráľovstvo
V tejto časnosti sa táto zvrchovaná Božia moc ešte nie vždy naplno prejavuje, pretože vo svete pôsobí aj diabol a my často pociťujeme kruté dôsledky jeho panovania. Žalmista však oznamuje, že Hospodin bude raz jediným a večným kráľom a vtedy príde čas, kedy všetko to, čo dnes robí v obmedzenej miere, bude konať naplno. To bude požehnaný čas, to bude večné Božie kráľovstvo.
V tejto chvíli sa aj my môžeme pripojiť k žalmistovi a oslavovať Pána Boha. Skúsme sa zamyslieť nad tým, čo všetko Pán Boh aj dnes robí. Nemyslime pritom iba na seba a na to, čo robí nám ale skúsme sa na Neho pozrieť očami malého chlapca, ktorý chce vymenovať čo najviac kladov svojho otca. Čo všetko by sme vedeli o Hospodinovi povedať a za čo všetko Ho chváliť? Amen.
Modlitba
Drahý náš nebeský Bože, chválime Ťa a oslavujeme za všetko, čo si vykonal na zemi i na nebi. Stvoril si svet i nás, nastolil zákon lásky a poslal svojho Syna, aby nás svojou smrťou zbavil moci hriechu a priviedol tam, kde Tvoj zákon platí v plnosti a dokonalosti. Kiež raz budeme súčasťou toho kráľovstva a kiež Ťa po tomto časnom žití budeme aj tam s anjelmi večne oslavovať. Amen.
Pieseň ES 346
Chváľte Boha večného na nebeskom tróne, na česť a chválu Jeho spievajte radostne, chváľte Ho na výsosti, kde mocne panuje, v svojej prozreteľnosti múdro svet spravuje, múdro svet spravuje.